fredag den 13. november 2009

Fredagsopsamling: Giv en ø & dj'ens rolle

Fokus 1: Klimaforandringernes betydning for verdens fattigste

Klimatopmødet står for døren, og Folkekirkens Nødhjælp sætter i den forbindelse fokus på, hvordan klimaforandringerne rammer verdens fattigste -- ofte først og hårdest. Kampagnen hedder Giv en ø og bygger videre på det kendte og succesrige Giv en ged-koncept, der tidligere år har været et stort julegavehit.


Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Henrik Stubkjær udtalte i forbindelse med lanceringen af Giv en ø til Danmarks Radio:

"Mens vi venter på politikernes løsning på klimatopmødet, så kan man nu som dansker gå ind og give en livline til nogle af verdens fattigste mennesker - dem der er hårdest ramt af klimaforandringerne."

En egentlig ø køber man ikke; det kan ikke gøres for 220 kroner inklusiv forsendelse. Ens donation går til beredskebsgrej, der anvendes i forbindelse med oversvømmelser -- nødfløjter, redningsveste, tæpper og reb. Derudover går en del af pengene til at styrke hygiejnen i de truede områder -- der indkøbes fx sammenfoldelige latriner. Slutteligt hjælper Giv en ø-initiativet med hushævning i de områder, der trues, primært i Indien og Bangladesh.

LÆS OGSÅ: Flere gaver fra FKN.

Fokus 2: Dj'ens rolle

På en lidt mere munter front har vi beskæftiget os med DJ'ens rolle. Regiet var vores musikportal Goombay, som der skabte lidt bøvl henover weekenden. Folk fik serveret nogle spøjse sider uden billeder -- kun tekst og blå links. Det må vi selvfølgelig beklage, men fejlen er rettet og alt er tilbage ved det normale.

Ansporet af en negativ kommentar i forbindelse med vores dækning af releasen af spillet DJ Hero har vi kigget lidt på den ændring i populærkulturen, som DJ-fænomenet indvarslede. Vi tog udgangspunkt i en Fatboy Slim-koncert i hjembyen Brighton, der blev Englands største. 60.000 gæster regnede man med ville dukke op -- men det reelle tal blev en kvart million mennesker.

Ingen kommentarer: